oficjalne logo StudiaSTUDIO
TEATRALNO-LINGWISTYCZNE

projekt Steinkimmen 2004

Po co młodzi ludzie mają uczestniczyć w zajęciach Stowarzyszenia Teatralno-Lingwistycznego?

Nie można się dziwić, że młodych ludzi interesuje przede wszystkim to, co wyniosą z zajęć Stowarzyszenia Teatralno-Lingwistycznego dla swojej przyszłości. Czasy są paskudne i w młodych wyrabiają pojęcia wręcz przeciwne do tych, którymi karmią ich wychowawcy i rodzice, diametralnie różne od zasad, którymi kierowały się pokolenia w XX wieku, bardzo różniące się od ideałów wychowawczych uznawanych w bogatych krajach starej Unii, jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania czy też kraje skandynawskie. To jednak nie zmieni się tak szybko i młodzież musi do sytuacji takiej się przystosować. Odkładamy więc na drugi plan element rozrywki i dobrego spędzania czasu, element edukacji klasycznej, a jako najważniejszy postawmy element kształtowania człowieka walczącego o godziwe miejsce pracy.

Po pierwsze, udział w zajęciach grupy teatralnej, wystawiającej spektakle w obcych językach, można wpisać do CV zawodowego i jest to dobrze widziane przez przyszłych pracodawców, bo od razu wyciągają właściwe wnioski, że taka osoba umie posługiwać się obcymi językami (nie zawsze świadectwo ukończenia kursu jest dowodem znajomości języka, za to używanie go choćby w przedstawieniach świadczy o dobrym, praktycznym opanowaniu tegoż).

Po drugie wiadomo też, że udział w występach przed publicznością uczy młodych, jak prezentować się na szerszym forum, zachować przy tym swobodę i naturalność, co jest zawsze mile widziane przez pracodawców, którzy mają pewność, że taka obyta z występami osoba nie zestresuje się w większym gronie, że można ją publicznie prezentować i być pewnym jej opanowania.

Po trzecie jest ważnym dla każdego starającego się o dobrą pracę opanowanie poprawnej wymowy, również w języku ojczystym, znajomość literatury, co daje pojęcie o ogólnym wykształceniu i ważne jest nawet dla przyszłych inżynierów. Już nawet w trakcie studiów młodzież, która potrafi poprawnie wypowiadać się, podaje tekst wyraźnie, ze swobodą, bez dukania i jąkania się, sprawia lepsze wrażenie i jest bardziej wyróżniana przez wykładowców i egzaminatorów, bez względu na kierunek studiów. To samo odnosi się do pracodawców. Też chętniej prowadzą rozmowę i mają przyjemniejsze wrażenia po kontakcie z osobą swobodnie władającą poprawnym językiem. Wtedy nawet braki w wiedzy zawodowej nie są tak istotne, bo pracodawca może liczyć na to, że osoba która potrafi tak dobrze zaprezentować się, szybko też opanuje tajniki zawodu.

Każdy, kto stawał przed egzaminatorem, menadżerem czy inna osobą, której zadaniem jest ocena człowieka, doskonale wie, że to wszystko to nie blaga, ale młodzi ludzie zazwyczaj tego sobie nie uświadamiają.

Są środowiska, które lekceważą i wyśmiewają ludzi biorących udział w przedsięwzięciach nie przynoszących bezpośredniego wydźwięku finansowego. Młodzi ludzie często są zawstydzeni gdy otoczenie dowie się o ich uczestnictwie w zajęciach teatralnych. Cóż za krótkowzroczność – powinni się właśnie chwalić tym, bo to jest jeszcze jeden element szkolenia i przygotowywania do dorosłego życia. A na pytanie kolegów, co z tego mają, powinni odpowiedzieć, że to się okaże, gdy przyjdzie im konkurować ze sobą o tę samą pracę.

Ludzie starający się o pracę z reguły są zdenerwowani, nierzadko przerażeni i nie mogąc opanować tego, sprawiają ogólnie niekorzystne wrażenie, którego nie może zatrzeć nawet dyplom z dobrymi ocenami. Natomiast umiejętność grania, opanowania tremy i prowadzenia swobodnej rozmowy zawsze daje przewagę. To powiedzą wszyscy prowadzący pośrednictwo pracy.

Człowiek, który za czasów licealnych brał udział w spektaklach, a zatem występował przed publicznością, bez problemu będzie umiał wygłaszać referaty, bronić swoich tez, dyskutować z innymi uczestnikami. To nauczy go jak poprawnie prezentować swoje osiągnięcia, w jaki sposób prowadzić taki pokaz, aby nie było widać przerw, momentów niepewności, wahań. Człowiek taki bije na głowę swoich kolegów z roku, bo jego prezentacje (nie wnikając w zawartość) są zawsze stawiane za wzór jako, że potrafi przekazywać myśli, wyraźnie i poprawnie układać zdania, często mimo nie najmocniejszego głosu, tak operuje nim, że jest dobrze słyszany w dużej auli. Potrafi w razie jakichś niespodziewanych zakłóceń opanować sytuację tak, że nie rzuca się to w oczy słuchaczom i cały czas jest swobodny, nie okazuje zdenerwowania, co również pozytywnie jest odbierane przez słuchaczy.

Młodzież jest nieuświadomiona w tej kwestii, nie bierze pod uwagę tych aspektów zajęć teatralnych i jak bardzo udział w nich może w przyszłości procentować. Nie można przecenić tego, jak ważne jest to co teraz robią podczas takich zajęć dla ich przyszłej kariery zawodowej, bez względu na zawód, jaki obiorą.

Alicja           
Jesień 2004           

Jeśli chcesz wyrazić swoją opinię na powyższy temat, użyj formularza.

Podaj imię i nazwisko: (nie przesyłaj opinii anonimowo)

adres e-mail:

Moja opinia: